(Nederlands) Marktonderzoek


De wasserij als belangrijke speler

Ondanks dat dus duidelijk is dat over het algemeen de hoteliers tevreden zijn over de dienstverlening met wasserij en/of linnenverhuurder zien we een aantal belangrijke aandachtspunten voorbij komen waarin toch behoefte is aan verbetering.

  • Er zou betere controle moeten zijn op de uitgaande was naar de klant. De klant ervaart het als vervelend dat men zelf moet ontdekken dat er iets niet conform afspraak is op het gebied van hoeveelheid, kwaliteit en schade.
  • Onder diverse klanten is er behoefte aan meer contact met de leverancier. Ook als er geen problemen zijn verwacht de klant een pro-actieve houding van de wasserij en/of linnenverhuurder.
  • Een praktisch terugkerende aandachtspunt is het op tijd leveren van het linnen. Hierin is dus het logistieke proces een knelpunt en ervaart de klant dit als verminderde kwaliteit.

Duurzaam een kwestie van tijd?

Een belangrijk onderdeel in het onderzoek onder de hoteliers was de keuze en/of aanwezigheid van Eco en Fairtrade ofwel de behoefte van duurzaamheid. In het onderzoek werden de ondernemers geprikkeld om na te denken over hoe de financiële gevolgen invloed zouden hebben op de keuze voor duurzaam linnen door middel van Eco en Fairtrade. Slechts 20% van de ondervraagden gaf aan reeds gebruik te maken van duurzaam linnen en dit ook wil uitdragen aan de klant. Een belangrijke keuze in het inspelen op de behoefte van de veranderende markt en vooral de behoefte van de klant. Dit zijn veelal hotels die tevens het GreenKey certificaat bezitten. Dit certificaat toont de hotelgast dat de ondernemer met name kiest voor duurzame artikelen.


Ruim 80 procent van de directie binnen het bedrijfsleven denkt dat consumenten de duurzame reputatie van hun bedrijf belangrijk vinden. Maar die eisen meer. Verantwoord ondernemen staat niet alleen op papier, maar moet zichtbaar zijn in de producten en diensten die een bedrijf aanbiedt. Onderzoek Accenture: klant wil meer dan duurzame boodschap


Gezien deze beweging in de markt is het dus opvallend dat 80% geen gebruik maakt van duurzaam linnen en daarvan meer dan de helft ook niet bezig is met de keuze daarin. Je zou al snel denken dat men de kosten zou aandragen als reden hiervoor, maar niets is minder waar. Over het algemeen heeft men onvoldoende kennis over duurzaam linnen en is men dus ook niet bewust van de voor en/of nadelen van deze keuze en wat dit betekent voor de onderneming. Een interessante ontdekking is dat in een economie waarin we zowel als particulier als ondernemer bijna gedwongen worden bewuster te leven maar onvoldoende geïnformeerd worden. Mogelijk wordt er dus ook onvoldoende informatie geboden.


Eindconclusie

Als eindconclusie op de vraag of ondernemingen in de praktijk afstappen van hun basis, hun vertrouwde proces en soms langdurige relaties met andere partijen en mee te gaan in de veranderende markt, moeten we concluderen dat het grote deel van de hoteliers dit nog niet aandurven. De uitdaging om te veranderen is slechts, op dit moment, voor een klein deel van de hoteliers weggelegd. De markt is nog onvoldoende voorzien om de ondernemer op de juiste wijze te ondersteunen en informeren, maar is zich steeds meer aan het ontwikkelen om aan deze behoefte in de nabije toekomst wel te voldoen. Star Linen vraagt zich af of de hotelondernemer zich bewust is dat de overstap naar duurzame artikelen slechts een fractie van de totaalprijs is. Heeft u belangstelling informeer dan naar de mogelijkheden.


“Het is een kwestie van tijd voordat keuzes voor duurzaamheid een gewone zaak zijn.”

Casper Vos van Hotel Bergse Bossen in Driebergen